Waarin ik geloof

Klanten hebben niet altijd gelijk en je medewerkers zijn belangrijker. De eerste verantwoordelijkheid van CEO’s is hun medewerkers;

“Serve them, and they will serve the customer, who will ultimately drive the business and benefit the stakeholders. In that order”

(Simon Sinek, “Leaders eat last”, 2014).

De ontwikkeling naar ‘data-driven’ (en de abstractie die dit met zich meebrengt)

“We live in a new age of Enlightenment. Only now, our men of science are men of business and economics, who rely on metrics, drives for efficiency, Lean, Six Sigma, calculations of returns on investment and empirical data as the preferred means to guide decisions. And with all our numbers and systems, we require a greater reliance on managers to manage them. And like our inability to see the forest for the trees, sometimes we can’t see beyond the system – or the resources to be managed – to see the people doing all the work. The bigger the scale, the more abstract things become. And the more abstract things become, the more we rely on numbers to keep track of it all”.

(Simon Sinek, “Leaders eat last”, 2014).

Luisteren naar klanten (en medewerkers)

  • Luister naar je klanten, overal. Vertaal het in concrete actie en test het resultaat. Maar klanten sturen jouw onderneming niet, dat doe je zelf!
  • Klanten zijn helemaal niet bezig met jouw bedrijf of producten en diensten. Maar klanten kunnen in je geloven, klanten kunnen je iets gunnen, en klanten geloven wat andere klanten zeggen (willen weten dat ze goed zitten).

Visie (of juist gebrek daaraan)

  • De ‘mission statement’ van de Gulpener Bierbrouwerij (m.b.t. MVO):

Wij geloven in groei als het kan, maar het mag nooit hoofddoel zijn. Liever kiezen we voor een duurzame basis en organische ontwikkeling. Met aandacht voor ons regionale karakter, hoogwaardige producten en transparantie. Gulpener koestert haar leveranciers, die verenigt zijn in de coöperatie Triligran. De 40 boeren die met zorg en hart voor hun land de ingrediënten van ons smakelijke bier leveren. We waarderen onze medewerkers, die met veel kennis en kunde en vooral liefde de verschillende soorten bier produceren. We zoeken graag onze klanten en afnemers op. Zij die bewust kiezen voor anders. Zij die met heel veel plezier weten te genieten van een goed gebrouwd en fris geschonken glas bier.

  • Niet alleen benchmarken (opzij kijken), trends zien (achteruit kijken) of vragen naar herhaalaankopen en aanbevelen (vooruit kijken): je wilt weten waar je het verschil maakt!
  •  Veel grotere bedrijven zijn intern gericht. De visie, “the compelling story”, ontbreekt; medewerkers gaan dan niet meer voor het hogere doel (dat er dan ook niet is) maar gaan voor eigenbelang en verdediging (van baan, project, verantwoordelijkheden).
  • It is better to be first than it is to be better (Al Ries)
  • We worden teveel gemanaged en te weinig geleid

Verschil tussen voldoen aan het wettelijk kader en het varen op een moreel compas

  • Veel internationale conglomeraten betalen (weinig) belasting, in bijvoorbeeld Nederland of Ierland. Daarmee voldoen ze aan de huidige wetgeving maar onttrekken ze zich aan hun morele plicht. Meer belasting betalen zou het bedrijf competitief achterstand bezorgen, is dan één van de drogredenen.
  • De Titanic voldeed aan het wettelijk vereiste aantal reddingsboten (een vastgesteld minimum aantal boten per schip). De rederij wist dat daardoor te weinig plaats zou zijn in de reddingsboten in het geval van schipbreuk. Maar meer reddingsboten zou klanten maar het idee geven dat het schip onveilig was. En men voldeed immers al aan de wet.