20130117-165032-Ben Wieringa-4

Waarin ik geloof

Klanten hebben niet altijd gelijk en je medewerkers zijn belangrijker. De eerste verantwoordelijkheid van CEO’s is hun medewerkers;

“Serve them, and they will serve the customer, who will ultimately drive the business and benefit the stakeholders. In that order”

(Simon Sinek, “Leaders eat last”, 2014).

De ontwikkeling naar ‘data-driven’ (en de abstractie die dit met zich meebrengt)

“We live in a new age of Enlightenment. Only now, our men of science are men of business and economics, who rely on metrics, drives for efficiency, Lean, Six Sigma, calculations of returns on investment and empirical data as the preferred means to guide decisions. And with all our numbers and systems, we require a greater reliance on managers to manage them. And like our inability to see the forest for the trees, sometimes we can’t see beyond the system – or the resources to be managed – to see the people doing all the work. The bigger the scale, the more abstract things become. And the more abstract things become, the more we rely on numbers to keep track of it all”.

(Simon Sinek, “Leaders eat last”, 2014).

Read more

20130117-165032-Ben Wieringa-4

Ken je beperkingen!

Vrijwel iedereen zou ooit wel eens een totaal nieuw en succesvol product op de markt willen brengen. Ergens de eerste mee zijn, een nieuwe categorie creëren. Een iPhone, een Tesla, of desnoods AirBnB bedenken. Vaak staat marketing intelligence dan niet aan de basis van zo’n ‘disruptieve innovatie’.

Bij zulk soort vernieuwingen gaat het vaak om mensen met een visie, die verder kunnen kijken dan anderen. Die afwijzing na afwijzing te boven komen, die marktonderzoek naast zich neerleggen omdat de gemiddelde persoon zich gewoon nog niet kan voorstellen dat zoiets ongebruikelijks een succes zal worden. Maar innovators en early adopters omarmen het product, gewoon omdat ze erin geloven en een bredere context zien. Market intelligence speelt dan slechts een ondersteunende rol in het verbeteren en klantvriendelijker maken van het product. Maar het beschikken over de juiste informatie op de juiste momenten maakt dan zeker het verschil, vooral in snelheid van verder ontwikkelen. En dat is wanneer ik er graag bij kom!

Marktonderzoek leent zich slecht voor onderwerpen die totaal ‘Nieuw en anders’ zijn, revolutionaire producten zo te zeggen. Een beoordeling via de ‘selectieve informatiereductie’ die bij marktonderzoek plaatsvindt werkt dan niet (bron: Malcolm Gladwell; “Intuitie”, 2007). Marktonderzoek kan soms zelfs totaal verkeerde keuzes ondersteunen (introductie van New Coke, na de voorkeur van consumenten voor Pepsi in de ‘Pepsi-test’). Maar er is wel degelijk goed onderzoek te doen naar de minder revolutionaire zaken als productverbetering en product stretch.